Köpvillkor

Villkor för köp och leverans i Sverige

Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämliga på alla köpavtal du ingår med Robotshopen Scandinavia AB. Genom att beställa accepterar du dessa allmänna villkor. Robotshopen ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Robotshopen är certifierad enligt Trygg E-handel.

Beställning

Hos Robotshopen kan du handla via vår webbutik, ringa eller e-posta din beställning. Vid beställning i skickas bekräftelse via e-post till i ordern angiven e-postadress.
Vi reserverar oss mot slutförsäljning samt förbehåller oss rätten att löpande göra produktförbättringar. För det fall vara är beställd och bekräftad i kassan är det detta pris som gäller.

Leverans

Leverans sker fraktfritt inom Sverige med DHL, Postnord eller DB Schenker. Vi levererar även till övriga länder inom EU och informerar då om priset för frakt i direkt anslutning till beställningen.
För outlösta paket inom Sverige debiteras 150 kr.
Om leverans inte sker inom avtalad tid, informerar vi om beräknad leveranstid. Vid leveransförsening har kunden rätt att häva köpet utan kostnad.

Pris och betalning

Alla priser i vår butik är inklusive moms. Den aktuella momsen i Sverige är 25 procent. Varorna skickas så snart som möjligt efter att vi har tagit emot din beställning. Betalning sker via Klarna, (se Klarnas villkor) som erbjuder betalning via faktura, kreditkort, delbetalning eller direktbetalning via bank. Vid fakturaköp kan Klarna ta kreditupplysning, ingen fakturaavgift tillkommer. Vår betallösning via Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL certifikat.

Frakt och leveranstid

Paketen skickas inom högst två arbetsdagar från att beställningen är gjord, om varan fanns i lager vid beställning. Ifall beställningen sker innan 10:00 en vardag, så skickas normalt paketet samma dag. Leveranstid är 1-4 arbetsdagar om varan finns i lager. I de fall varan inte finns i lager är leveranstiden normalt 7-14 arbetsdagar. Om varan inte finns i lager, så framgår det vid beställning och innan betalning sker.

Våra paket skickas med PostNord, Schenker Privpak eller DHL direkt hem till dig eller till ditt (kundens) närmsta Schenker-ombud, DHL-service point eller utlämningsställe för Posten. Det skickas en avisering per e-post när varan har kommit fram till utlämningsstället. För outlösta paket inom Sverige debiteras 150 kr.

Öppet köp

Robotshopen tillämpar öppet köp i 30 dagar från det att varan tagits emot.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna.

Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion och inte är i väsentligen oförändrat skick, förbehåller sig Robotshopen rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas. Alla eventuella tillbehör som exempelvis bruksanvisning, fjärrkontroll samt medföljande batterier ska finnas med vid returen.
Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela din beställning så återbetalar vi det belopp du har betalat inklusive avgift för betalsätt och fraktkostnader. Återbetalningen vid godkänd retur skall som huvudregel ske utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelande om att du vill returnera varan. Betalning sker till angivet konto enligt ångerblankett.
Om vi inte erhållit den returnerade varan eller meddelande om att den skickats inom 14 dagar verkställs inte betalningen förrän vi mottagit varan eller bevis för att den skickats till oss. Om du skickar tillbaka en del av beställningen betalar vi inte tillbaka avgiften för betalsätt och fraktkostnader. När du ångrar ett köp ska du som kund stå för returfrakten. Ångerrätt samt öppet köp gäller inte för specialbeställda varor som tillverkats enligt kundens anvisning eller som fått en personlig prägel. Vid utnyttjande av ångerrätten skall Robotshopens ångerblankett. Du kan även använda Konsumentverkters ångerblankett.

En del produkter har längre ångerrätt än 30 dagar. I så fall anges det speciellt för den produkten.

Lagstadgad reklamationsrätt

Du som konsument har rätt att reklamera ett fel till oss. Din lagliga rätt att reklamera gäller i 3 år från inköpet. Fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom 2 månader från det att felet upptäckts anses vara gjord inom skälig tid. Vid godkänd reklamation återbetalar vi erlagd summa inklusive fraktkostnad samt eventuella andra kostnader som har uppkommit i samband med reklamationen (t.ex. bensin-, parkerings- eller telefonkostnader).
Om Robotshopen företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation återbetalas ev. fraktkostnader inom 14 dagar från den dag Robotshopen mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning sker utan onödigt dröjsmål.
Om du anger ett kontonummer ska det tillhöra de personuppgifter du lämnar i returen.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) samt ODR´s (online dispute resolution) rekommendationer. Dessa köp-och leveransvillkor styrs av svensk rätt samt uppfyller Svensk Distanshandels Branschregler samt villkoren som gäller för Trygg e-certifiering.

Garanti, reklamation och konsumentskydd

Robotshopen erbjuder som standard ett års garanti för fel vid normal användning. Vissa varor har längre eller kortare garantitid, i de fallen anges det speciellt i varubeskrivningarna. Kortare garantitid gäller för produkter som har förbrukningskaraktär, som till exempel borstar och batterier. Ej heller gäller garanti för produkter som inte hanterats i enlighet med bruksanvisning, utsatts för onormalt brukande eller vanvård, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska eller byggts om eller ändrats.

Vid garantiärenden står du som kund för returfrakten. Produkten skall återsändas i originalförpackning. När vi mottagit produkten kontrollerar vi den och avgör om du skall erhålla ny vara eller om produkten skall repareras.

Support och garantiärenden

Olika produkter har olika supporthjälp, läs vidare nedan under respektive rubrik.

Support för iRobots produkter (Roomba och Grillbot)

hanteras av företaget Witt i Danmark som ger service och support för iRobots produkter i Skandinavien.
Länk till Witts svenska hemsida (klicka dig vidare under ”Service”)
I formuläret för felanmälan frågas efter serienummer. På den här sidan kan du se var serienumren sitter på iRobots produkter (länk till iRobots hemsida).

Support för övriga produkter

Kontakta oss för information när det gäller support för övriga produkter.

Personuppgifter och cookies

Robotshopen följer hantering av information och personuppgifter enligt PUL (Personuppgiftslagen). Robotshopen är ansvariga för de personuppgifter som du lämnat till oss när du registrerar dig som kund och/eller handlar online eller genom telefon, eller vid reklamation. Då godkänner du även att Robotshopen lagrar och använder dessa uppgifter för att kunna fullfölja sina åtaganden samt kunna ge dig bästa möjliga service. När du handlar sparas de uppgifter som du anger vid beställning i vårt kundregister. Ifall du vill att dina uppgifter ska raderas, är du välkommen att kontakta oss. Vi lämnar inte ut uppgifter till tredje part.

Den här webbplatssen använder så kallade ”cookies”. Cookies är små textfiler som lagras under begränsad tid på din dator för att göra det möjligt att använda vissa funktioner, som till exempel varukorgen. Det är möjligt att blockera cookies i de flesta webbläsare, men observa att om du gör det så kan det leda till problem om du vill handla på Robotshopen. Ingen känslig information lagras i cookies.

Retur av varor

Du står för risken vid en retur till oss, så skicka originalförpackningen väl förpackad i ett bra ytteremballage. Du kan gärna välja någon av Postens olika förpackningar där portot är inkluderat. Bifoga alltid kassakvitto eller annat giltigt köpbevis och skriv tydligt varför du skickar tillbaka varan. Om orsaken är fel på varan, måste typ av fel anges på ett tydligt och bra beskrivet sätt.

När en vara returneras till oss står du för returfrakten. Om din retur gäller någon form av reklamation och vi godkänner reklamationen så återbetalar vi fraktkostnaden till dig. Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott eller efterkrav.

Returadress för varor eller vid ånger av köp är följande:

Robotshopen Scandinavia AB
c/o Elogistik
Fabriksgatan 1
533 33 Götene

OBS! Använd  Robotshopens ångerblankett vid ånger av köp, se information under ångerrätt ovan.

Upphovsrätt

Innehållet på den här webbplatsen är upphovsrättsskyddat och tillhör Robotshopen. Informationen på den här webbplatsen, inklusive stillbilder, rörliga bilder och ljud samt text och layout får inte, kopieras, reproduceras, förändras, överföras eller lagras i någon form. Att modifiera innehållet på den här webbplatsen är förbjudet.

Force Majeure

Vid händelse av force majeure såsom strejk, transportstörningar, import eller exportförbud, sjukdom hos personalen eller andra omständigheter utanför Robotshopens kontroll kan det förekomma att Robotshopen inte kan uppfylla sina förpliktelser enligt dessa allmänna villkor under den tid då force majeure råder. Om force majeure råder i mer än två månader och Robotshopens förpliktelser som en följd därav skjutits upp i mer än 2 månader har du och/eller Robotshopen rätt att häva avtalet utan några sanktioner.

Övrigt

Vi strävar alltid efter nöjda kunder! Därför gör vi vårt bästa för att du som kund alltid ska bli nöjd. Genom flexibel hantering löser vi eventuella problem eller missförstånd på ett så bra sätt som möjligt för båda parter. Ge oss gärna ditt omdöme på prisjakt, pricerunner m.fl.